중환자실 간호사의 임상수행능력과 대상자 중심 의사소통 역량의 관계

Alternative Title
The relationship between clinical competence and patient-centered communication competence among Intensive care unit nurses
Author(s)
조현명
Alternative Author(s)
Hyun Myoung, Jo
Advisor
이영진
Department
일반대학원 간호학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2021-02
Language
kor
Keyword
대상자 중심 의사소통 역량임상수행능력중환자실 간호사
Abstract
본 연구는 중환자실 간호사의 임상수행능력과 대상자 중심 의사소통 역량 정 도를 파악하고, 임상수행능력과 대상자 중심의 의사소통 역량의 관계를 알아보 기 위해 시도되었다. 본 연구는 중환자실에 근무하는 간호사를 표적 모집단으로 하였고, S시에 소 재한 A대학병원 중환자실에 재직 중인 간호사를 근접 모집단으로 하여 구조화 된 자가 보고형 설문지를 사용하여 2020년 9월 21일부터 9월 28일까지 실시되 었고, 최종 130부가 분석에 사용되었다. ‘임상수행능력’은 박성애 등(2007)이 간 호사의 임상수행능력을 표준화된 도구로 측정하여 인사고과를 평가하기 위한 목적으로 개발한 도구를 박광옥 등(2011)이 수정·보완한 총 30문항으로 된 도 구를 사용하였다. ‘대상자 중심 의사소통 역량’은 Slatore 등(2012)의 연구결과를 토대로 개발한 양유리(2013)의 중환자실 간호사의 치료적 의사소통 수행 수준 도구를 박영수와 오의금(2018)이 수정·보완한 총 19문항의 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0 통계프로그램을 이용해서 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, independent t-test, one-way ANOVA, Pearson's correlation 으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 대상자의 임상수행능력은 평균 4.24±0.47점 이었으며, 각 하위 영역에서는 간호제공기능 4.22±0.49점, 간호지원기능 4.25±0.60점, 의사소통 및 인간관 계기능 4.25±0.63점, 간호사의 태도 4.31±0.49점 이었다. 대상자의 대상자 중심 의사소통 역량 수준은 평균 4.19±0.58점 이었으며, 각 하위 영역에서 는 생체심리사회적 관점 4.80±0.56점, 인격체로서의 환자 3.97±0.72점, 권 한과 책임의 분배 4.09±0.76점, 치료적 동맹 4.07±0.75점 이었다. 2. 대상자의 일반적 특성 중에서 임상수행능력과 통계적으로 유의한 차이를 보 인 변수는 나이(F=5.35, p=.006), 결혼 상태(t=-3.55, p<.001), 최종 학력 (F=4.95, p=.008), 총 임상 경력(F=8.14, p<.001), 중환자실 경력(F=6.84, p=.002), 직위(t=3.20, p=.002)이었다. 대상자의 일반적 특성 중에서 대상자 중심 의사소통 역량과 통계적으로 유의한 차이를 보인 변수는 결혼 상태 (t=-3.00, p=.003) 이었다. 3. 중환자실 간호사의 임상수행능력은 대상자 중심 의사소통 역량과 유의한 양 적 상관관계를 갖는다(r=.40, p<.001). 대상자 중심 의사소통 역량의 하위 영 역별로 임상수행능력과의 상관관계를 확인한 결과, '생체심리사회적 관점 (r=.55, p<.001)', '인격체로서의 환자(r=.21, p=.015)', '권한과 책임의 분배 (r=.31, p<.001)', '치료적 동맹(r=.36, p<.001)' 모두 유의한 양의 상관관계를 보였다. 이상의 결과를 바탕으로 중환자실 간호사의 임상수행능력과 대상자 중심 의 사소통 역량은 서로 상관관계를 보이므로, 중환자실 간호사의 임상수행능력 향 상을 통해 대상자 중심 의사소통 역량을 증진할 수 있도록 해야 할 것이다.
Alternative Abstract
This study aims to identify the level of clinical comptences and patient-centered communication competences among Intensive care unit(ICU) nurses and investigate the relationship between these competences. This study enrolled registered nurses from the intensive care unit of hospital A. The data were collected using a self-report questionnaire that was administered between September 21-28, 2020. A total of 130 questionnaires were selected among the total and descriptive statistical analysis, independent t-test, one-way ANOVA, and Pearson's correlation coefficient were performed using SPSS statistical software, version 26.0. The main results were as follows : 1.The mean scores for clinical competences found in ICU nurses was 4.24±0.47 points based on a 5-point scale. Each clinical competence obtained the following scores: “Skills to provide care,” 4.22±0.49 points; “Skills to support care,” 4.25 ±0.60 points; “Skills to communicate and human relationship,”4.25±0.63 points;“Attitude of nurse,” 4.31±0.49 points. On the other hand, The mean score for patient-centered communication competences found in ICU nurses was 4.19±0.58 points. Each patient-centered communication competence obtained the following scores; “Biopsychosocial perspective.” 4.80±0.56 points; “Patient as a person” 3.97±0.72 points; “Sharing power and responsibility” 4.09±0.76 points; and “Therapeutic alliance” 4.07±0.75 points. 2. The clinical competences of ICU nurses differed significantly according to age (F=5.35, p=.006), marital status (t=-3.55, p<.001), educational level (F=4.95, p=.008), length of total work experience (F=8.14, p<.001), length of ICU work experience (F=6.84, p=.002) and position (t=3.50, p<.001). The patient-centered communication competences differed significantly according to marital status (t=-3.00, p=.003). 3. Results from the correlation analysis showed that the clinical competences of ICU nurses were positively correlated with their level of patient-centered communication competences (r=.40, p<.001). In particular, the clinical competences of ICU nurses were positively correlated with the follosing patient-centered communication competenced: “Biopsychosocial perspective” (r=.55, p<.001), “Patient as a person” (r=.21, p<.001), “Sharing power and responsibility” (r=.31, p<.001), and “Therapeutic alliance” (r=.36, p<.001). In conclusion, there was a positive correlation between clinical competences and patient-centered communication competences among ICU nurses. These results suggest that it is necessary to enhance ICU nurses’ clinical competences in order to improve patient-centered communication competences.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/20216
Fulltext

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Graduate School of Ajou University > Department of Nursing > 3. Theses(Master)
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