국내 석유계 UVCB 물질의 CMR 판단 기준에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 정승호 | - |
dc.contributor.author | 권민지 | - |
dc.date.accessioned | 2022-11-29T02:32:33Z | - |
dc.date.available | 2022-11-29T02:32:33Z | - |
dc.date.issued | 2021-02 | - |
dc.identifier.other | 30608 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/20106 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 일반대학원 :환경공학과,2021. 2 | - |
dc.description.abstract | 우리 사회는 화학물질 사용량 증가에 따라 발생하는 크고 다양한 사고에 대응하기 위해 화학물질 관련 법령 개정을 이어나가고 있다. 대표적으로「화학물질의 등록 및 평가 등에 관한 법률」(이하, 화평법) 제10조에 따라 화학물질을 제조·수입하거나 등록대상이 아님에도 불구하고 사람의 건강 또는 환경에 심각한 피해를 입힐 우려가 크다고 인정되는 경우 등록하도록 하고 있다. 특히, 화평법 개정에 따라 사람 또는 동물에게 암, 돌연변이, 생식능력 이상을 일으키거나 일으킬 우려가 있는(Carcinogenic, Mutagenic, Reproductive, 이하 CMR) 물질에 대한 규제가 강화되며 2021년 12월 31일까지 등록하여야 하는 기존화학물질로 364종의 물질을 고시하기도 했다. 그러나 석유공정 및 석유화학공정에서 취급되는 화학물질(이하, 석유계 화학물질)로써 구성성분이 복잡한 일부 물질들에 대해서는 구성성분 확인의 어려움 등 여러 이유로 '21년까지 등록해야 할 유해성 물질의 목록에서 제외되었다. 또한, 발암물질 등 유해성 물질은 가능한 한 이른 시일 안에 유해성자료 등을 등록하도록 함으로써 국민건강 및 환경보호를 위해 조속히 평가하고 관리하려는 화평법의 취지에 따라 석유계 화학물질관리의 필요성이 제기되었다. 이에, 이 연구에서는 발암물질 등을 함유한 석유계 화학물질에서 야기되는 인체·환경 유해성을 관리하기 위해 국내외에서 취급·유통되는 석유계 화학물질을 파악해 1,785종의 석유계 물질목록을 마련했다. 마련한 목록에 대해 CMR과 같은 유해성정보 및 국내외 석유계 화학물질 규제현황을 조사했다. CMR 정보에 따라 1,785종의 물질을 4개의 그룹으로 분류하였으며, 그중에서도 추가적인 관리 규제가 필요한 대상군 2개를 선정했다. 그 이후, CMR 판단 방법 5가지를 제안했으며, 앞서 추가적인 관리 규제가 필요하다고 선정했던 대상군에 이를 적용한 관리방안을 마련했다. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1장 서론 1 제1절 연구배경 및 목적 1 1. 연구 목적 1 2. 문헌연구 4 제2절 연구대상 및 방법 5 1. 연구대상 5 2. 연구방법 6 제 2장 본론 8 제1절 국내·외 석유계 화학물질의 목록 조사 및 현황분석 8 1. 국내·외 석유계 화학물질의 목록 조사 8 2. 국내외 석유계 화학물질에 대한 유해화학물질 여부 등 확인 9 3. '석유계 화학물질 목록' 중 CMR추정물질 파악 10 제2절 석유계 물질의 분류 및 관리대상 물질 선정 12 1. 석유계 물질의 CMR 분류정보에 따른 그룹화 12 2. 추가적인 관리 규제가 필요한 물질 선정 14 제3절 석유계 CMR물질 판단 기준 제시 17 1. 구성성분에 따른 CMR물질 판단 17 2. PETCO Group 카테고리 통한 CMR 가능성 판단 20 3. 국내 계통도를 활용한 CMR 가능성 판단 22 제4절 엑셀 VBA를 활용한 화학물질 검색 26 제 3장 결론 29 제1절 국내 석유계 화학물질의 관리방안 제안 29 1. ′21년까지 등록해야 할 CMR 물질의 관리방안 제안 29 2. 유해성 여부의 스크리닝이 필요한 물질의 관리방안 제안 30 참고문헌 33 부록 35 영문 요약 38 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 국내 석유계 UVCB 물질의 CMR 판단 기준에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the CMR Criteria for Domestic Petroleum Stream UVCB Substances | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 일반대학원 | - |
dc.contributor.alternativeName | Minji Kwon | - |
dc.contributor.department | 일반대학원 환경공학과 | - |
dc.date.awarded | 2021. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 1203694 | - |
dc.identifier.uci | I804:41038-000000030608 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/common/orgView/000000030608 | - |
dc.subject.keyword | CMR | - |
dc.subject.keyword | UVCB | - |
dc.subject.keyword | 석유계 화학물질 | - |
dc.subject.keyword | 유해화학물질 관리 | - |
dc.subject.keyword | 화평법 | - |
dc.description.alternativeAbstract | Our society is continuing to revise laws on chemicals to cope with large and diverse accidents caused by increased use of chemicals. Representatively, according to Article 10 of the 「Act on Registration and Evaluation, etc. of Chemicals」(hereinafter referred to as the K-REACH), chemicals are required to register if they are manufactured or imported or are not subject to registration, but are deemed to cause serious damage to human health or the environment. In particular, according to the revision of the K-REACH, regulations on substances that cause or may cause cancer, mutation, or fertility abnormalities (Carcinogenic, Mutagenic, Reproductive, hereinafter CMR) in humans or animals will be strengthened and 364 types of substances with existing chemicals were announced that must be registered by December 31, 2021. However, for some substances with complex constituents as chemical substances handled in petroleum and petrochemical processes (hereinafter referred to as petrochemical substances), they were excluded from the list of hazardous substances that should be registered by 21 years due to difficulties in identifying the components. In addition, the need for management of petroleum chemicals was raised in accordance with the purpose of the Peace Act, which aims to promptly evaluate and manage harmful substances such as carcinogens as soon as possible to protect public health and the environment. In addition, the need for the management of petroleum chemicals was raised in accordance with the purpose of the K-REACH, which aims to evaluate and manage harmful substances such as carcinogens as soon as possible for national health and environmental protection. Accordingly, in this study, in order to manage the human and environmental hazards caused by petroleum chemicals containing carcinogens, etc., a list of 1,785 petroleum substances was prepared by identifying petroleum chemicals handled and distributed at home and abroad. For the prepared list, hazardous information such as CMR and domestic and overseas petroleum chemical regulations were investigated. According to the CMR information, 1,785 substances were classified into four groups, among which two target groups were selected that require additional management regulations. After that, five methods of CMR determination were proposed, and a management plan that applied them to the target group previously selected as requiring additional management regulations was prepared. | - |
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