구형파 자속 주입을 이용한 저속 영역 IPMSM의 센서리스 직접 토크 제어
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 이교범 | - |
dc.contributor.author | 조대현 | - |
dc.date.accessioned | 2022-11-29T02:32:33Z | - |
dc.date.available | 2022-11-29T02:32:33Z | - |
dc.date.issued | 2021-02 | - |
dc.identifier.other | 30509 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/20103 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 일반대학원 :전자공학과,2021. 2 | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 제2장 직접 토크 제어 3 제1절 IPMSM의 직접 토크 제어 3 제2절 전압 모델 6 제3절 전류 모델 8 제3장 고주파 자속 주입 기반의 위상각 추정 10 제1절 정현파 자속 주입 10 제2절 구형파 자속 주입 14 제4장 시뮬레이션 결과 17 제1절 시뮬레이션 회로도 및 파라미터 17 제2절 구형파 자속 주입 센서리스 직접 토크 제어 시뮬레이션 결과 18 제5장 실험 결과 22 제1절 실험 세트 22 제2절 구형파 자속 주입 센서리스 직접 토크 제어 실험 결과 23 제 6장 결론 27 참고문헌 28 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 구형파 자속 주입을 이용한 저속 영역 IPMSM의 센서리스 직접 토크 제어 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 일반대학원 | - |
dc.contributor.department | 일반대학원 전자공학과 | - |
dc.date.awarded | 2021. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 1203675 | - |
dc.identifier.uci | I804:41038-000000030509 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/common/orgView/000000030509 | - |
dc.subject.keyword | IPMSM | - |
dc.subject.keyword | 센서리스 | - |
dc.subject.keyword | 영구자석 동기전동기 | - |
dc.subject.keyword | 직접 토크 제어 | - |
dc.description.alternativeAbstract | This thesis proposes a sensorless direct torque control (DTC) of interior permanent-magnet synchronous motor (IPMSM) using square-wave-type stator flux injection at low speed region. Two representative methods are used to estimate the stator flux in DTC system: voltage model and current model. In general, the current model is used at low speed region and the stator flux and electromagnetic torque is estimated using d-q axis current and the rotor position. In current model, the position sensor such resolver or encoder is necessary to calculate the d-q axis current, and the position sensor increases the volume and cost of system while decreasing reliability due to its noise. To overcome the weakness which the position sensor is essential, a novel method to estimate the rotor position in DTC system using sinusoidal stator flux injection is proposed. In this method, however, not only the process of estimating the rotor position is complex, but also there is time delay because of using digital filters such band pass filter and low pass filter. In this thesis, as an advanced method, sensorless DTC of IPMSM using square-wave-type stator flux injection is proposed. Compared to injecting sinusoidal stator flux method, the process of estimating the rotor position is simplified and time delay is decreased because low pass filter is eliminated in the proposed method. The validity of the proposed sensorless DTC of IPMSM using square-wave-type stator flux injection is demonstrated by the simulation and experimental results. | - |
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