AHP기법을 활용한 교량 상부구조의 VE검토

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dc.contributor.advisor박장호-
dc.contributor.author이광균-
dc.date.accessioned2018-10-16T02:07:40Z-
dc.date.available2018-10-16T02:07:40Z-
dc.date.issued2007-02-
dc.identifier.other2013-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/1969-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 일반대학원 :건설교통공학과,2007.2-
dc.description.abstractIn the design of infrastructure such as bridge, engineers need to take many factors and details into consideration. Safety and serviceability of the structure that satisfy all design regulations are the most important and social functions and aesthetics should be considered likewise in the design of bridge. the purpose of this study is to select a best alternative plane of presented superstructure types (steel box girder, plate girder, PSC-I girder) in the planning stage of bridge construction project. The study has been performed using the Analytic Hierarchy Process (AHP) technique and Life Cycle Cost (LCC) optimization. Multi-attribute decision process of a bridge superstructure is systematically suggested by attribute evaluation using AHP method. Economic attribute of many features is evaluated in particular by LCC optimization. Relative weight among alternatives and attributes is evaluated by using AHP method. In this AHP method, the evaluation items are economic, landscape, constructability, maintenance, stability and functionality of a bridge superstructure. When AHP method has been performed, pair-wise comparisons Matrix evaluate for security of consistency. VE based on AHP method is performed independently for three road types. These road types are national expressway, national highway and provincial road.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구배경 및 목적 = 1 1.2. 연구동향 = 2 1.3. 연구내용 및 범위 = 3 2. 생애주기비용 분석 = 4 2.1. LCC의 정의 = 4 2.2. LCC 분석기법 = 6 2.3. 공용수명의 종류 및 정의 = 6 2.4. 공용수명의 산정 = 8 2.4.1. 내하율곡선의 추정 = 8 2.4.2. Life Cycle Profile(보수·보강이력) = 10 2.5. 할인율 = 12 2.5.1. 현재가치법 = 12 2.5.2. 연가등액법 = 13 2.5.3. 할인율 산정 = 14 3. 의사결정의 과정 = 15 3.1. AHP기법의 정의 = 15 3.2. AHP기법의 특징 및 공리(Axioms) = 15 3.2.1. AHP기법의 특징 = 15 3.2.2. AHP기법의 공리(Axioms) = 16 3.3. 의사결정 과정 = 17 3.4. 계층구조의 결정 = 18 3.5. 중요도 산출방법 = 18 3.6. 쌍비교행렬의 구성 = 20 3.7. 중요도 산정(고유벡터법) = 22 3.8. 일관성 검증 = 25 3.9. 성능 평가기준 선정 = 26 3.9.1. 경관성 = 26 3.9.2. 안전성 및 기능성 = 27 3.9.3. 유지관리 용이성 = 28 3.9.4. 시공성 = 28 4. 교량 상부구조의 경제성 분석 = 29 4.1. LCC를 고려한 교량 상부구조의 최적설계 = 29 4.1.1. LCC를 고려한 최적설계 모델 = 29 4.1.2. 대상 구조물 및 설계변수 = 30 4.1.3. 제약조건 = 33 4.1.4. 목적함수 = 40 4.2. 교량 상부구조의 LCC최적설계 결과 = 49 4.2.1. 고속도로의 경우 = 49 4.2.2. 일반도로의 경우 = 53 4.2.3. 지방도로의 경우 = 56 4.2.4. 최적단면형상 변화 = 59 4.3. 공용수명에 따른 생애주기비용 및 연간비용의 비교·분석 = 61 4.4. 할인율에 따른 민감도 분석 = 64 4.5. 교량 상부구조의 경제성 평가 = 66 5. 교량 상부구조의 VE를 고려한 최적대안 선정 = 67 5.1. 평가기준의 판단 = 67 5.2. 쌍비교행렬 구성 및 중요도 산정 = 68 5.2.1. 평가기준별 대안의 쌍비교행렬 구성 = 68 5.2.2. 평가기준의 쌍비교행렬 구성 = 71 5.2.3. 일관성 검토 = 73 5.3. 공용수명별 최적대안 선정 = 73 6. 결론 = 78 참고문헌 = 80 요약문 = 83-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.titleAHP기법을 활용한 교량 상부구조의 VE검토-
dc.title.alternativeLee, Kwang-Kyun-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 일반대학원-
dc.contributor.alternativeNameLee, Kwang-Kyun-
dc.contributor.department일반대학원 건설교통공학과-
dc.date.awarded2007. 2-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId565682-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002013-
dc.subject.keywordAHP Method-
dc.subject.keywordLCC 최적설계-
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Graduate School of Ajou University > Department of Construction and Transportation Engineering > 3. Theses(Master)
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