LNG 탱크로리의 위험성 분석을 통한 위험물 운송 안전 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정승호-
dc.contributor.author김준-
dc.date.accessioned2022-11-29T02:32:01Z-
dc.date.available2022-11-29T02:32:01Z-
dc.date.issued2020-02-
dc.identifier.other29921-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/19516-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 일반대학원 :환경안전공학과,2020. 2-
dc.description.abstract21세기에 들어오면서 인류는 화학물질에 대한 관리를 위한 완전히 새로운 접근법을 도입하였다. 유럽의 REACH(Regist-ration, Evaluation, Authorisation & Restriction of Chemicals)를 시작으로 각 국가는 무역환경규제에 대한 대응과 함께 자국의 화학물질을 관리하고 환경문제에 적극적으로 대처하기 위해 여러 가지 제도의 개선을 이어갔다. 화관법(화학물질관리법)과 화평법(화학물질의 등록 및 평가에 관한 법률)이 시행되고 지속적인 법률 개정작업과 지원사업들을 통해 보완이 이루어지면서 화학물질 관리제도로서의 그 역할을 발휘하기 시작했다. 그러나 이러한 화학물질 관리체계의 개편이 신속히 진행되는 과정에서 화학물질의 운송문제에 대한 부분은 아직도 그 관리제도가 미흡하다. 무엇보다도 화학물질 운송차량의 사고에 대한 정량적인 연구가 부족하다. 환경부에서 진행한 2016년 화학물질 유통량 조사결과 국내 화학물질 취급업체 2만 1,911개 사업장에서 1만 6,874종의 화학물질 5억 5,859만 톤이 유통 중이며 2014년도와 비교했을 때, 제조량은 16.9% (5,456만 톤), 수입량은 8.8% (2,603만 톤), 수출량은 15.5% (1,893만 톤)가 각각 증가하였으며, 전체 유통량은 12.4% 만큼 증가했다. 이러한 화학물질의 유통량 증가에 따라 화학물질의 운송량도 큰 폭으로 증가하게 되었다. 국내 화물 운송의 경우 항공이 0.1%, 해운 6.7%, 철도 1.9%, 도로 운송이 91.4%로 절대적으로 육로 운송의 비중이 크다. 육로 운송량이 증가하면서 화학물질 이동식저장탱크(탱크로리 트럭)의 운송사고가 지속적으로 증가하고 있으며, 이러한 탱크로리(Tank lorry) 트럭은 충전시설에서 공급지까지 이동 중에 거의 모든 경로에 대하여 제약 없이 이동하고 있다. 도심지 또한 빈번하게 이동경로에 포함되어 있다. 현재 국내법에서는 화학물질 운송차량의 운송경로에 대하여 환경부에서 상수원 보호를 위해 「수질 및 수생태계 보전에 관한 법률」에 따라 접근을 관리하고 있을 뿐, 이동경로에 대한 관리가 전혀 이루어지지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 이동식 저장탱크(탱크로리 트럭)의 이동경로에 대해여 위험성을 평가하고 그 결과를 바탕으로 위험물운송 탱크로리의 운송경로의 관리를 위한 방안을 제시하고자 한다. 최근 친환경 연료로서 각광받고 있고 지속적으로 그 사용량이 증가되고 있으며, 차량연료로까지 그 사용분야가 확대되고 있는 액화천연가스(LNG)를 그 대상물질로 하였으며, 이러한 LNG 탱크로리 트럭의 운송사고에 대하여 위험성 평가를 실시하였다. 국내 화물과 탱크로리 차량 통계데이터를 통해 사고빈도를 예측하고 위험성 분석에 반영하였다. 또한 산업단지로의 이동경로를 여러가지 설정하여 그 위험성을 비교 평가하였다. 위험성 평가 결과 경로별 위험도와 경로상의 구간별 위험도를 구할 수 있었다. 이 위험도를 이용하여 지도와 도로상에 위험도를 맵핑하였다. 현재 국토교통부에서 운영하고 있는 위험물질 운송 실시간 모니터링 제도의 관제 기능과 함께 위험성평가 결과를 반영한 위험도 지도를 이용하여 운송경로에 반영하면 국내 위험물질 운송의 안전성 확보를 위한 좀 더 현실적인 관리방안으로 활용할 수 있을 것으로 판단된다. 더불어 위험물 운송차량 사고발생시 비상 대처에 필요한 방제설비의 구축지점에 반영함으로서 보다 현실적인 사고 응급조치 방안으로 활용될 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents목 차 제1장 서 론1 제1절 연구의 배경 및 필요성1 제2절 선행연구와 연구동향5 제3절 연구의 방법 및 목적9 제2장 위험물질의 운송11 제1절 위험물질 분류와 운송 현황11 1. 위험물질 정의와 분류11 2. 위험물질 운송현황14 3. LNG 운송현황16 제2절 위험물질 운송사고 현황17 1. 위험물질 운송사고 현황17 2. 위험물질 운송사고 사례25 제3절 위험물질 운송 관리 체계27 1. 위험물질 운송 관련 국내 관리 체계27 2. 해외 위험물질 운송 관리 체계 운영현황32 제3장 방법론35 제1절 이론적 배경35 1. TRA(Transporation Risk Analysis)35 2. TRA 빈도 분석(frequency analysis)39 3. 개인적 위험성(Individual risk)39 4. 사회적 위험성(Societal risk)40 제2절 시나리오의 설정43 1. 분석 Tool의 선정43 2. 대상물질의 선정43 3. 장소의 선정46 4. Segment와 Impact distance의 설정48 5. 인구정보의 반영50 6. 기상정보의 반영51 7. 사고 시나리오의 조건53 8. 사고 발생확률의 계산55 9. 사고 시나리오 모델58 제4장 결과62 제1절 개인적 위험성(Individual Risk)62 1. 경로 A63 2. 경로 B64 3. Consequence analysis 결과65 제2절 사회적 위험성(Societal Risk)72 1. 경로에 대한 비교 분석75 제5장 결론79 제1절 결론 및 고찰79 참고문헌82 Abstract85-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.titleLNG 탱크로리의 위험성 분석을 통한 위험물 운송 안전 연구-
dc.title.alternativeJoon Kim-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 일반대학원-
dc.contributor.alternativeNameJoon Kim-
dc.contributor.department일반대학원 환경안전공학과-
dc.date.awarded2020. 2-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId1138561-
dc.identifier.uciI804:41038-000000029921-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/common/orgView/000000029921-
dc.subject.keywordLNG운송사고-
dc.subject.keywordLNG탱크로리위험성평가-
dc.subject.keyword위험물질운송경로-
dc.subject.keyword화학물질운송-
dc.description.alternativeAbstractIn the twenty-first century, mankind has introduced an entirely new approach to the management of chemicals. Beginning with European REACH (Registration, Evaluation, Authorization & Restriction of Chemicals), each country has improved their various systems to respond to trade environmental regulations, manage its chemicals and actively respond to environmental issues. The Chemicals Substances Control Act and the Act On Registration, Evaluation, etc. Of Chemicals were implemented and supplemented through continuous legislative amendments and support projects, and began to play its role as a chemical management system. Although the chemical management system is making great progress in the course of the rapid revision of the law and policy, the management of chemical transport is still insufficient. Above all, there is a lack of quantitative research on accidents of chemical transport vehicles. According to the 2016 survey of chemical distribution volume conducted by the Ministry of Environment of Korea, 16,874 kinds of chemical substances were distributed at 21,911 companies handling domestic chemicals 585million tons. Imported volume of chemicals increased by 8.8% (26.60 million tons), exported volume increased by 15.5% (18.93million tons), and total circulation increased by 12.4%. As the volume of the chemical distribution volume increased, the volume of chemicals transportation also increased significantly. In terms of domestic cargo transportation, air transportation is 0.1%, shipping 6.7%, railroad 1.9%, and road transportation 91.4%. Accidents in chemical transportation storage tanks(tanklorry trucks) continue to increase as land transport volume increases, and these tanklorry trucks travel almost every route from the filling facility to the supply site. Restricted areas are also included. Downtown areas are also frequently included in the route. At present, domestic law only manages access to the transport route of chemical transport vehicles in accordance with the Act on the Conservation of Water Quality and Aquatic Ecosystems for the protection of water supply, but does not manage the transport route at all. Therefore, this study aims to evaluate the risks of the chemical storage tank truck(tanklorry trucks) on their route and propose a methodology for the management of the transportation route of the dangerous goods transportation tank lorry based on the results of research. Recently, liquefied natural gas (LNG) has been spotlighted as an environmentally friendly fuel. Its usage is continuously increasing, and its use has been extended to vehicle fuel RIsk Analysis and valuation about LNG was performed. The accident frequency was predicted and reflected in the risk analysis through the domestic freight and tank lorry statistical data. In addition, the risks were compared by evaluating various routes to the industrial complex. As a result of the risk assessment, the risk of each route and the risk of each segment of the route could be obtained. This risk was used to express risk map on real maps and roads. It can be used as a more realistic management plan to secure the safety of domestic dangerous goods transportation. A more realistic plan to manage the transportation of hazardous materials could be established if the results of the risk assessment are reflected in the real-time monitoring system of the transport of hazardous materials operated by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport. In addition, it can be used as a more realistic emergency response plan by reflecting it in the construction point of the control facility necessary for emergency response in case of accident of transporting dangerous goods.-
Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Environmental Safety Engineering > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse