의학적 치료에 대한 수요가 공급하는 인적, 물리적 자원의 한계를 넘어서게 되면 사람들의 욕구를 만족 시켜줄 수 없음은 물론이며 처치 과정 또한 원활히 진행되지 않아 환자의 생명을 위협하는 일이 발생할 수 있다. 일개 권역 응급의료 센터에서 환자 수가 늘어남에 따라 발생하는 문제점을 최소화 하기 위해 초기 중증도를 분류를 기반으로 한 새로운 진료 프로토콜을 적용하였다. 2008년 3월부터 2009년 2월까지 응급실을 방문한 환자가 의사를 만나기까지 걸린 시간, 재원시간, 협의진료 의뢰까지 걸린 시간, 입퇴원 결정까지 걸린 시간, 입원 후 결과 등을 분석하여 새로운 진료 프로토콜의 적정성을 평가하였다. 새로운 진료 프로토콜 적용 후 환자의 진료 대기시간이 평균3분 32.1초로 신속한 진료 양상을 나타내었다. 또한 중증도가 높을수록 대기시간이 유의하게 감소한 것으로 보아 새 프로토콜은 환자의 중증도에 따른 진료 우선 순위 결정에 유용할 것으로 보인다.
Alternative Abstract
As the number of patients who visit to emergency department increases, it leads to leading to long wait times, crowded conditions, low quality care and even fatal outcomes. To identify patients’ conditions promptly and increase their satisfaction, an adequate clinical process is necessary for care. One wide regional emergency center started new clinical protocol based on triage of acute stage. As soon as patients come in, a senior resident decide their severity and treatment plan.
To evaluate the effectiveness of this protocol, we surveyed about door to doctor time, doctor to consult time, stay time in emergency room(ER), door to admission decision time and others of patients who visited ER from Mar 1st 2008 to Feb 28th 2009. Data were given from registries of hospital.
Average wait time was very short as 3minutes 32.1seconds. Severity index was significantly associated to wait time. Thus, new clinical protocol will be helpful to shorten the time to start patients’ care and identify priority of care.