무선 메쉬 네트워크를 위한 효율적인 멀티 채널 및 멀티 인터페이스 할당 알고리즘 설계

Alternative Title
Kim, Sung-Chan
Author(s)
김성찬
Alternative Author(s)
Kim, Sung-Chan
Advisor
고영배
Department
정보통신전문대학원 정보통신공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2007-02
Language
kor
Keyword
무선 메쉬 네트워크멀티 채널멀티 인터페이스
Abstract
본 논문에서는 무선 메쉬 네트워크의 제한된 채널 자원을 효율적으로 사용하고 성능을 향상시키기 위한 기존의 여러 연구 결과들에 대해 고찰하고, 이를 보다 개선시킬 수 있는 새로운 기법을 설계하고 그 성능을 평가하였다. 무선 메쉬 네트워크에서는 네트워크 용량(capacity)을 늘리기 위해 여러 채널을 동시에 사용하는 멀티 인터페이스 멀티채널 프로토콜들이 많이 제안되었다. 그러나 기존의 멀티 인터페이스 멀티 채널 프로토콜들을 적용시킨 메쉬 라우터는 주변 트래픽을 잘 처리하지 못하는 문제가 있기 때문에, 다수의 인터페이스에 상응하는 네트워크 용량까지 도달할 수 없는 단점이 있다. 따라서 본 논문에서는 인터페이스들의 공유와 추가의 방식을 통하여 최적으로 인터페이스를 이웃 노드에게 할당함으로써 메쉬 네트워크 최대 용량을 얻을 수 있는 멀티 인터페이스 할당을 활용한 분산 혼잡 제어 기법을 제안하며, 시뮬레이션을 통해 성능을 검증한다.
Alternative Abstract
In this research, I consider some methods to utilize more efficiently the limited channel resource of wireless mesh networks. I consider the optimized congestion control scheme with multi-interface assignment in wireless mesh networks. Lots of multi-channel protocols with multiple interfaces in wireless mesh networks have been devised to increase the network capacity. Because the mesh routers using traditional multi-channel protocols can not control their local traffic well, the network capacity is not reached to maximum. I will describe a problem occurred on this traffic controlling, and propose a optimized congestion control scheme with multi-interface assignment to get maximum capacity of the wireless mesh networks. Extensive simulations reveal that our proposed scheme substantially improves the performance of wireless mesh net-works.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/16647
Fulltext

Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of Information and Communication Technology > Department of Information and Communication > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse