보기류 구동력이 차량 모드주행 연비에 미치는 영향

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dc.contributor.advisor이종화-
dc.contributor.author김남균-
dc.date.accessioned2019-10-21T06:45:27Z-
dc.date.available2019-10-21T06:45:27Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.other344-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/16259-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 대학원 :기계공학과,2005-
dc.description.abstractRecently, needs for driving power of the engine accessories such as Power Steering System (PSS), alternator and air conditioner system have increased. Since these increases bring about additional fuel consumption, the driving power of engine accessories is very important for fuel economy. Therefore studies about the effect of accessories driving power on fuel economy and systematic optimization are necessary for the subject of enhanced fuel economy. In this study, driving power of PSS was defined as a function of pump pressure, pump rotating speed and oil temperature. In addition, the driving power of cooling fan and alternator was measured. A method to measure driving power for PSS was introduced in the vehicle condition. The method included the engine total friction measurement using cylinder pressure and PSS By-Pass module. And this method was also able to be applied for the driving power of air conditioner system. Fuel economy analysis was performed with PSS condition and PSS By-Pass condition under FTP-75 Mode. As a result, total injected fuel mass in the PSS By-Pass condition was reduced in 2.1(%) which was 1.4(%) in thermal loss and 0.69(%) in engine total friction loss including accessories driving power. The comparison with results of experiment and simulation was performed by using the vehicle simulation software (CRUISE, AVL). In addition, the modeling results applied accessory components practical data are compared with the measured results. The result of simulation agrees with that of experiment. And the simulation can be applied to the electric power steering system and air conditioner system.-
dc.description.tableofcontents목차 그림 차례 표 차례 기호 설명 1. 서론 = 1 1.1 연구배경 및 목적 = 1 1.2 연구 내용 = 3 2. 차량에서의 에너지 흐름 분석 및 연비 관련 인자에 대한 수식모델링 = 5 2.1 동력전달계에 대한 수식 모델링 = 5 2.1.1 엔진 모델링 = 9 2.1.2 구동계 모델링 = 14 3. 실험 장치 및 방법 = 19 3.1 실험 장치 = 19 3.1.1 승용 차량의 파워스티어링 시스템 단품 리그 구성 = 19 3.1.2 상용차량의 파워스티어링 시스템 단품 리그 구성 = 20 3.1.3 상용차량의 냉각 팬 시스템 단품 리그 구성 = 22 3.1.4 상용차량의 교류 발전기 시스템 단품 리그 구성 = 23 3.1.5 파워스티어링 시스템 By-Pass 장치 = 24 3.1.6 차량 모드 주행 연비 분석 실험 장치 = 26 3.2 실험방법 = 29 3.2.1 승용차량의 파워스티어링 시스템 단품실험 방법 = 29 3.2.2 상용차량의 보기류 소요구동력단품 실험 방법 = 30 3.2.3 실린더 압력을 이용한 차량 상태에서의 파워스티어링 시스템 소요구동력 측정 = 31 3.2.4 차량 모드 주행 연비 분석 = 32 3.2.4.1 선행 실험 = 32 3.2.4.2 연비 실험 = 33 4. 실험 및 시뮬레이션 결과 = 34 4.1 승용차량의 파워스티어링 시스템 단품실험 = 34 4.1.1 유량 특성에 따른 소요구동력 비교 = 34 4.1.2 토출 라인 직경변화에 따른 소요구동력 비교 = 37 4.1.3 펌프 압력, 펌프 회전속도, 오일 온도에 따른 소요구동력 비교 = 40 4.2 상용차량의 보기류 단품실험 = 45 4.2.1 파워스티어링 시스템 소요구동력 측정 = 45 4.2.2 냉각 팬 시스템 소요구동력 측정 = 51 4.2.3 교류 발전기 시스템 소요구동력 측정 = 52 4.3 실린더 압력을 이용한 차량 상태에서의 보기류 구동력 측정 = 53 4.3.1 가솔린 엔진의 엔진 총 마찰 손실 = 53 4.3.2 엔진 오일 온도에 따른 엔진 총 마찰 측정 = 60 4.3.3 실린더 압력을 이용한 차량 상태에서의 파워 스티어링 시스템 소요 구동력 측정 = 66 4.3.4 실린더 압력을 이용한 차량 상태에서의 에어컨 시스템 소요구동력 측정 = 68 4.4 파워스티어링 시스템의 구동력이 차량 모드주행 연비에 미치는 영향 = 70 4.4.1 파워스티어링 시스템 작동 시와 By-Pass시의 연비분석 = 70 4.4.2 파워스티어링 시스템 작동 시와 By-Pass시의 주행 상태 비교 = 75 4.5 상용프로그램(CRUISE)를 이용한 시뮬레이션 = 77 4.5.1 차량 모델링 = 81 4.5.3 파워스티어링 시스템, 에어컨 시스템 적용 = 85 5. 결론 = 90 6. 참고문헌 = 92 ABSTRACT = 94-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.title보기류 구동력이 차량 모드주행 연비에 미치는 영향-
dc.title.alternativeEffect of the Accessories Driving Power on Vehicle Fuel Economy-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 일반대학원-
dc.contributor.alternativeNameKim, Namkyun-
dc.contributor.department일반대학원 기계공학과-
dc.date.awarded2005. 2-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId564310-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000344-
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Graduate School of Ajou University > Department of Mechanical Engineering > 3. Theses(Master)
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