보행자 우선 출발신호 교통신호체계 국내 도입을 위한 적정시간 산출방안 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 윤일수 | - |
dc.contributor.author | 김대경 | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-01T16:41:34Z | - |
dc.date.available | 2019-04-01T16:41:34Z | - |
dc.date.issued | 2019-02 | - |
dc.identifier.other | 28523 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/15107 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 교통ITS대학원 :교통ITS학과,2019. 2 | - |
dc.description.abstract | 신호교차로 내 보행자와 차량 간 상충문제는 지속적으로 야기되고 있는 문제이며, 상대적으로 교통약자인 보행자 사고예방에 대한 신호운영 기법 개발 및 개선 노력은 현재도 꾸준히 진행되고 있다. 보행자 우선 출발신호는 보행신호를 차량신호보다 3~11초 먼저 부여 한 후 차량신호를 부여하는 방식으로 비보호좌회전 및 우회전 차량과 보행자 간 상충을 예방하는 교통신호체계로 현재까지 국내에서 시행된 바는 없다. 객관적이고 현실성 있는 연구 수행을 위해 해외운영사례를 기반으로 교통전문가와 일반인을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 보행자 우선 출발신호 도입이 필요하다는 대다수 의견과 보행자의 횡단보도 적정 선점 위치는 비보호좌회전은 2차로, 우회전은 1차로가 적정하다는 결론이 도출되었다. 보행자 우선 출발신호 현장 적용을 위해 국내 여건에 맞는 적정 대상지 선정조건을 수립하여 첨두 및 비첨두시간대 각 1시간씩 총 2시간의 전·후 조사를 통해 비보호좌회전 5초, 우회전 4초라는 적정시간이 산출되었다. 산출된 적정시간을 비보호좌회전 및 우회전 대상교차로에 실제 현장 적용하였으며, 효과분석은 횡단보도 내 도착차량 속도 분석과 보행신호 준수율을 지표로 분석한 결과 보행신호 등화 시 횡단보도 내 도착차량 속도가 감소되었고 보행신호 준수율 및 위반율이 개선되어 횡단보도 내 보행자가 보다 안전한 환경에서 보행하는 것이 현장에서도 확인되었다. 보행자 수요가 많고 비보호좌회전 및 우회전 차량으로 인한 보행자 사고 위험이 노출되어 있는 교차로에 보행자 우선 출발신호 적용은 보행자의 안전이 담보될 수 있는 획기적인 신개념 교통신호체계로 점진적으로 확대 운영할 필요가 있어 보인다. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 제 1 절 연구의 배경 및 목적 1 제 2 절 연구의 범위 및 방법 3 제 2 장 보행자 우선 출발신호 관련 현황 및 선행연구 고찰 6 제 1 절 관련 이론 고찰 6 제 2 절 선행연구 고찰 23 제 3 절 시사점 및 연구의 차별성 27 제 3 장 보행자 우선출발 신호 관련 설문조사 28 제 1 절 설문조사 개요 28 제 2 절 설문조사 대상 및 방법 29 제 3 절 설문조사 분석결과 30 제 4 장 분석자료 수집 및 적정시간 산출 38 제 1 절 분석자료 수집 및 적정시간 산출 개요 38 제 2 절 대상지 선정조건 및 조사방법 정립 39 제 3 절 대상지 선정 및 분석자료 수집 42 제 4 절 적정시간 산출 44 제 5 장 보행자 우선출발 신호 적용 전·후 효과분석 52 제 1 절 보행자 우선출발 신호 적용 전·후 효과분석 개요 52 제 2 절 비보호좌회전 상충지점 55 제 3 절 우회전 상충지점 59 제 6 장 결론 및 향후 연구과제 62 제 1 절 결론 62 제 2 절 향후 연구과제 65 참 고 문 헌 66 Abstract 67 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 보행자 우선 출발신호 교통신호체계 국내 도입을 위한 적정시간 산출방안 연구 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 교통ITS대학원 | - |
dc.contributor.department | 교통ITS대학원 교통ITS학과 | - |
dc.date.awarded | 2019. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 905427 | - |
dc.identifier.uci | I804:41038-000000028523 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/common/orgView/000000028523 | - |
dc.description.alternativeAbstract | The conflict between the pedestrian and the vehicle in the traffic signal intersection has been a problem for a long time. So far, there have been many efforts to develop and improve the signal operation technique to protect the pedestrians from traffic accidents. The Leading Pedestrian Interval (LPI) is a traffic signal system to give the walk signal 3 ~ 11 seconds earlier than the vehicle signal to prevent the conflict between the unprotected left turn or right turn vehicle and the pedestrian, but has never been implemented in Korea until now. In order to carry out the objective and realistic research, a questionnaire survey on traffic experts and general people was conducted on the basis of overseas operation cases. It was confirmed that the LPI system should be introduced. It was also concluded that pedestrian's proper position at crosswalk should be the second lane for unprotected left turn and the first lane for right turn, respectively. In order to apply the LPI system to the site, an appropriate place suitable for domestic conditions was selected and then an optimum time of 5 seconds for the unprotected left turn and 4 seconds for the right turn was estimated by the observation for a total of 2 hours, one hour at peak time and one hour at non-peak time. The estimated optimum times were applied to the intersection where the unprotected left turn and the right turn were actually applied, and the effect analysis was performed using the speed of the arriving vehicle in the crosswalk and the compliance rate of the walking signal. The analysis results showed that the speed of the arriving vehicle in the pedestrian crosswalk was reduced and the compliance rate of the pedestrian signal was improved during pedestrian signal, which confirmed that pedestrians can walk in safer environment. The application of the LPI system at the intersection where the pedestrian demand is high and the risk of pedestrian accident due to unprotected left turn and right turn vehicle is exposed, needs to be gradually expanded to a new concept traffic signal system which can guarantee the safety of pedestrians. | - |
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