본 연구에서는 원격탐사(Remote Sensing, RS)와 지리정보시스템(GIS : Geographic Information System)자료를 이용하여 항공기의 안전운항과 관련된 관제업무를 실시간 지원하는 원격기상관측자료를 영상으로 표출하였다. 연구에 사용된 자료는 GOES-9, NOAA, Meteosat-5와 같은 기상위성자료와 기상레이더 자료, 낙뢰 관측 자료를 사용하였다. 이외에도 한반도 행정구역도, 항로지도, 지형기복도, 주요 공항 및 도시 지리좌표 등을 사용하여 원격기상관측자료와 함께 표출하였다. 지리정보는 본 연구를 위해 사용한 자료들이 기상청을 통해 획득한 자료들이므로, 현재 기상청이 추진 중인 디지털 예보용 표준지도 체계(Lambert Conformal Map Projection)를 사용하였다. 기상청의 디지털 예보용 표준지도 체계인 Lambert Conformal Map Projection으로 좌표 변환하기 위해 X, Y 좌표계상의 점에 대응하는 변환 식을 사용하여 좌표체계의 변환을 유도하였다.
본 연구에서는 항공기상을 지원하는 원격기상관측자료의 영상표출시, 자료의 정확도 향상은 물론 비교·검증을 위하여 자료 간 중첩 분석을 실시하였으며, 현재의 일기상황에 대한 이해를 쉽게 하기 위해 지리정보 좌표계와 연동하여 표출함으로써 보다 직관적인 분석이 가능하도록 하였다.
마지막으로 본 연구의 결과를 바탕으로 향후 기상레이더에서 관측된 자료를 활용하여 국지 강수에 대한 가시화 방안을 향후 발전방향에 대한 제언으로 제시하였다.
Alternative Abstract
In this study, I displyed real-time remote weather observation data supporting Air Traffic control related the safe operation of aircrafts as images using RS(remote Sensing) and GIS(Geographic Information System)data. Such weather satellite data as GOES-9, NOAA and Meteosat-5, weather radar data and lightning data were used in this study. In addition, remote sensing weather observation data were presented using the Korean peninsula administrative district map, track charts, and the geographical coordinates of principal airports and cities. Since the geographic information for this study is obtained through KMA(Korea Meteorological Administration) , I used Lambert Conformal Map Projection which KMA is promoting. To transform to Lambert Conformal Map Projection, digital forecasting standard map system, I induced transformation of coordinate system using transform equation correspond to the points on X-Y coordinate.
When remote weather observation data supporting Aviation weather are displayed as images, I did superposition analysis among the data not for improving precision of the data but comparison and verification in this study. Moreover, to make easy to understand weather situation, I made more intuitional analysis possible with the representation connected geographical information coordinate.
Finally, I proposed visible schemes for local precipitation as the direction of development, applying observed data based on the results of this study by weather radars in future.