정보교과 프로그래밍 수업을 위한 로봇활용 수업자료 개발
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 고호경 | - |
dc.contributor.author | 장종만 | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-08T08:18:08Z | - |
dc.date.available | 2018-11-08T08:18:08Z | - |
dc.date.issued | 2014-02 | - |
dc.identifier.other | 16598 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/12602 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 교육대학원 :컴퓨터교육,2014. 2 | - |
dc.description.abstract | 정보교과 프로그래밍 수업을 위한 로봇활용 수업자료 개발 최근의 교육환경은 범교과적, 통합적 교육 과정에 대한 요구가 제기되었고 다양한 교수-학습방법이 도입되는 등의 획기적인 변화가 시도됨으로써 현 교육 체제 및 교육 과정에 대한 변화가 모색되고 있다. 이에, 적극적인 사고력 증대와 창의성 개발에 초점을 두는 수업모형 개발의 필요에 의해 본 연구를 설계하게 되었다. 창의성, 고차적 사고력, 문제 해결 능력, 협동심, 전인적 인성, 도덕성 등이 함양될 수 있도록 수업을 설계하는 것이 본 연구의 목적이다. 정보과학과 컴퓨터의 발달은 우리가 살아가는 세상의 모습을 빠르게 변화시키고 있다. 미래사회를 이끌어갈 인재 육성의 시대적 요구 속에 많은 문제점이 제기되고 있는 프로그래밍 교육의 효율성을 증대하고자 한다. 따라서 본 연구를 통해 현재 대한민국 공교육에서 드러난 프로그래밍 교육의 문제점인 표본화된 교육을 지양하고, 창의적이고 자발적으로 프로그래밍을 학습하며 문제해결력이나 논리적 탐구능력과 같은 고등인지능력의 발달이라는 장점을 살릴 수 있으면서도 현실적으로 구현 가능한 로봇을 활용한 프로그래밍 수업을 대안으로 제시하고 있다. 본 연구에서는 문제중심학습이 가능한 수업 모델에 관한 연구를 선행조사하여 수업모델과 수업자료를 제작하고, 일반계열 고교생을 대상으로 수업에 적용하였다. 수업 적용 후 도출된 문제점을 분석하고, 수정 보완하는 과정을 거쳐 최종적인 수업자료를 개발하여 본문 및 부록에 수록하였다. 본 연구에서는 정보교과 교육에서 가장 주요하게 다루고 있는 프로그래밍 언어교육에 대한 교육방법의 연구가 다양하게 진행되어야 함을 주장한다. 학교현장에서 정보교육이 활성화 되고, 논리력과 창의력, 문제해결력 신장을 위한 정보교육의 중요성이 사회적 필요로 인식되기 위해 교수·학습 모형의 연구와 개발에 교사들의 많은 관심과 노력이 필요하다. | - |
dc.description.tableofcontents | Ⅰ. 서론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구의 내용 3 3. 연구의 기대효과 4 4. 용어의 정의 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 1. 로봇 프로그래밍 교육 6 2. 문제중심학습 8 3. 로봇을 활용한 정보교육에 관한 선행연구 12 Ⅲ. 연구 방법 14 1. 연구대상 및 연구 절차 14 2. 문제중심학습을 적용한 수업의 설계 18 3. 로봇 프로그래밍을 활용한 교수·학습 자료 원형 개발 32 4. 자료 수집 및 분석 기준 35 Ⅳ. 연구 결과 39 1. 로봇 프로그래밍을 활용한 교수·학습 자료 적용 결과 분석 39 2. 로봇 프로그래밍을 활용한 교수·학습 자료 수정·보완사항 45 3. 최종 수정된 교수·학습 자료 51 Ⅴ. 결론 및 제언 54 1. 결론 54 2. 제언 55 참고문헌 59 ABSTRACT 61 부록 63 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 정보교과 프로그래밍 수업을 위한 로봇활용 수업자료 개발 | - |
dc.title.alternative | Chang jongman | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 교육대학원 | - |
dc.contributor.alternativeName | Chang jongman | - |
dc.contributor.department | 교육대학원 컴퓨터교육 | - |
dc.date.awarded | 2014. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 609277 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016598 | - |
dc.subject.keyword | 로봇 | - |
dc.subject.keyword | 수업자료 | - |
dc.subject.keyword | 프로그래밍 | - |
dc.description.alternativeAbstract | A development of teaching materials utilizing robot for computer programming classes In recent educational environment, groundbreaking changes are tried while requests for pan-subjective and integrative curriculum were suggested, various teaching-learning methods are introduced, etc. and changes for current educational system and curriculum are found. Therefore, this research was planned so as to develop class model focusing on increase of active thinking skills and development of creativity. The purpose of this research is to design classes so as to cultivate creativity, highly difficult thinking skills, problem-solving ability, cooperative spirit, whole-people personality, morality, etc. Development of information science and computer changes our world rapidly. In periodical requests to cultivate manpower leading future society, this researcher intends to increase efficiency of programming education showing lots of problems. Therefore, the programming class utilizing practical robot, that sampled education which is a problem of programming education in Korean current public education, showed by this research, is rejected, programming can be studied creatively and voluntarily and strengths of high-level cognitive abilities such as problem-solving skill or logical exploration can be shown, is suggested as an alternative. In this research, class model of problem focusing studying is precedently investigated and class model and teaching material are suggested. And, the class was applied to students in general high schools. After the application of the class, drawn problems are analyzed, revised and supplemented and final teaching materials were developed so as to record in main body and appendix. It insists that programming language education which is treated the most importantly in education of information subject must be studied variously. Teachers must make lots of interests and efforts in the development of teaching and learning model so as to vitalize information education of schools and recognize an importance of information education for increasing logical power, creativity and problem-solving ability as a social necessity. | - |
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