비연속 개별시도 교수 기반 (DTT: Discrete Trial Training) 모바일 앱 학습이 발달장애아의 수 개념 형성에 미치는 효과
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 박미화 | - |
dc.contributor.author | 유창수 | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-08T08:15:44Z | - |
dc.date.available | 2018-11-08T08:15:44Z | - |
dc.date.issued | 2014-02 | - |
dc.identifier.other | 16666 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/11991 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 교육대학원 :컴퓨터교육,2014. 2 | - |
dc.description.tableofcontents | I. 서 론 1 1. 연구목적 1 2. 연구의 문제 4 3. 용어의 정의 5 II. 이론적 배경 7 1. 발달장애아동의 교수 7 가. DTT 교수 7 나. 직접 교수 10 2. 발달장애아동의 학습 11 가. 발달장애아동의 수 개념 학습 11 나. 발달장애아동의 모바일 기기 활용 학습 13 3. 발달장애아동의 인지적 특징 15 가. ASD 아동의 인지적 특징 15 나. 정신지체 아동의 인지적 특징 18 III. 연구방법 22 1. 연구절차 22 2. DTT 앱 기반 교수 프로그램의 개발과정 25 가. 연구도구 개발절차 25 나. DTT 앱 도구의 선정 및 기능 분석 28 다. DTT 앱 기반 수 개념 프로그램 35 라. DTT 앱의 교수 절차 및 방법 37 마. DTT 앱의 콘텐츠 개발 43 3. 효과 검증을 위한 실험 연구 46 가. 실험 대상 46 나. 실험 절차 48 IV. 연구 결과 52 1. DTT 앱 기반 교수프로그램 개발 52 2. DTT 앱 기반 교수 프로그램의 효과분석 61 가. DTT 앱을 활용한 수 알기 학습 62 나. DTT 앱을 활용한 구체물 수세기 검사 81 다. 유지 검사 87 V. 논의 및 결론 92 1. 논의 92 2. 결론 104 2. 제언 및 시사점 106 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 비연속 개별시도 교수 기반 (DTT: Discrete Trial Training) 모바일 앱 학습이 발달장애아의 수 개념 형성에 미치는 효과 | - |
dc.title.alternative | Yu, Chang-Soo | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 교육대학원 | - |
dc.contributor.alternativeName | Yu, Chang-Soo | - |
dc.contributor.department | 교육대학원 컴퓨터교육 | - |
dc.date.awarded | 2014. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 609454 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016666 | - |
dc.subject.keyword | 수개념 | - |
dc.subject.keyword | 발달장애 | - |
dc.subject.keyword | 자폐아 | - |
dc.subject.keyword | 모바일 앱 | - |
dc.subject.keyword | 애플리케이션 | - |
dc.subject.keyword | 스마트기기 | - |
dc.subject.keyword | Developmental Disability | - |
dc.subject.keyword | ASD | - |
dc.subject.keyword | Autism Spectrum Disorder | - |
dc.subject.keyword | DTT | - |
dc.subject.keyword | Discrete Trial Training | - |
dc.subject.keyword | Mobile App | - |
dc.subject.keyword | Application | - |
dc.description.alternativeAbstract | It is well documented that children with developmental disabilities have difficulty learning numerical concepts. The purpose of this study is to develop a Discrete Trial Training (DTT)-based App program for improving numerical concepts among children with developmental disabilities; and examine the effectiveness of the DTT-based App in a sample of those children. To date, there is a paucity of research examining the effectiveness of DTT-based App programs for improving numerical concepts among children with developmental disabilities. In order to achieve the purpose of this study, a DTT app-based program, and its teaching procedures and strategies are developed. An experimental research design was employed to test the effectiveness. Results from qualitative data revealed that 1) the DTT app-based program was effective in improving children’s ability to conceptualize numbers ‘one’ through ‘nine’; and 2) teaching procedures and strategies of the DTT app-based program were effective in helping children formulate numerical concepts. Conclusively, this exploratory study uniquely developed a DTT App-based program, and its appropriate teaching procedures and strategies, and tested the effectiveness in a sample of children with developmental disabilities. This study is important because it is a first step towards developing more effective and systematic DTT App-based programs, and their teaching procedures and strategies for children with developmental disabilities. Implications for practice, future DTT App development, and future research will be discussed. | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.