Domino Effect를 고려한 Mexico City LPG 폭발사고 분석

Alternative Title
Bang Eunjeong
Author(s)
방은정
Alternative Author(s)
Bang Eunjeong
Advisor
이건모
Department
일반대학원 환경안전공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2017-02
Language
kor
Keyword
Domino EffectBLEVEPHASTLPG ExplosionMexico City
Abstract
가스화학산업의 저장탱크의 물질특성상 인화성물질로 인해 큰 폭발화재 사고를 야기할 가능성이 크다. 이러한 화재사고는 경제적 손실뿐만 아니라 큰 인명피해를 야기 시킬 수 있어 잠재위험성을 고려하지 않을 수 없다. 특히 하나의 LPG저장탱크에서 발생한 폭발 및 화재사고는 인근 저장탱크에 영향을 주어 2차 3차 폭발과 같은 도미노효과를 발생시켜 피해의 규모를 거대화 시킨다. 선행연구에서는 과압에 의해 생기는 도미노효과의 피해규모를 빈도분석에 의해 정량적으로 분석해 오고 있지만, 폭발성을 가지고 있는 시설물의 도미노 효과를 줄이기 위한 시설물 배치 단계에서 도미노 효과 최소화를 위한 연구는 부족한 실정이다. 사고들을 예방하고 최소화를 위한 연구의 필요성이 증대됨에 따라 본 연구에서는 멕시코시티 LPG 사례를 바탕으로 하여 LPG 탱크 간 거리에 따른 도미노효과를 연구하고 최소화방안을 모색하였다. 또한, 최악의 시나리오를 선정하여 BLEVE로 인한 과압, 복사열, 파편, 도미노효과 영향을 거리에 따라 피해빈도를 연구하고, 이러한 피해영향을 최소화하기 위한 LPG Tank 간 및 주민시설과의 안전한 거리를 ZoneⅠ ZoneⅡ, ZoneⅢ 개념을 통해 도출하였다.
Alternative Abstract
Due to flammable substances of the storage tank in the gas chemical industry, it is highly likely to cause a large explosion fire accident. These fire accidents can cause not only economic losses but also large human casualties, so we can not ignore the potential risks. In particular, explosion and fire accidents in one LPG storage tank affect nearby storage tanks, It generates a domino effect such as a secondary tertiary explosion ,which makes the scale of the damage huge. Cozzani and Salzano have quantitatively analyzed the damage scale of the domino effect caused by overpressure by frequency analysis. However, there is no study to minimize the domino effect at the facility disposal stage to reduce the domino effect of explosive facilities. As the need for research to prevent and minimize accidents increases, In this study, based on the case of Mexico City LPG The domino effect was studied according to the distance between the LPG tanks and sought a minimization plan. In addition, we selected the worst case scenario and studied the frequency of damage by overpressure, radiant heat, debris, and domino effect caused by BLEVE. The safe distances between LPG tank and residential facilities to minimize such damage are derived through the concept of Zone I Zone II , And Zone III.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/11267
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Environmental Safety Engineering > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse