초등영재학생과 일반학생의 성격 강점, 정서지능 및 학습몰입의 관계

Alternative Title
Park Mun-Sook
Author(s)
박문숙
Alternative Author(s)
Park Mun-Sook
Advisor
유미현
Department
교육대학원 영재교육
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2014-08
Language
kor
Keyword
초등영재학생성격 강점정서지능학습몰입
Abstract
본 연구의 목적은 초등영재학생과 일반학생의 성격 강점, 정서지능 및 학습몰입을 비교하고 관련성을 알아보며, 성격 강점이 정서 지능 및 학습몰입에 미치는 영향을 검증하는 데 있다. 연구를 위해 경기도 소재 초등학교 5, 6학년 영재학생 151명과 경기도 소재 일반학생 223명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, SPSS WIN 18.0 프로그램으로 독립표본 t-검정, 상관분석, 회귀분석을 한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등영재학생이 성격 강점, 정서지능 및 학습몰입의 전체에서 일반학생보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 성격 강점의 핵심 덕목에서 초등영재학생과 일반학생 모두 인간애의 덕목이 가장 높았으나, 초등영재학생이 일반학생보다 초월성의 덕목에서는 상대적으로 낮은 순위를 나타냈다. 초등영재학생과 일반학생의 평균 차가 가장 많이 나타나는 성격 강점은 공정함, 호기심, 학구열의 순으로 이 강점들은 영재판별에 의미가 있는 성격 강점들이라고 할 수 있겠다. 초등영재학생이 일반학생보다 평균에서 유의미한 차이를 보이며 낮은 강점은 겸손과 겸양이었다. 정서지능의 하위 영역과 학습몰입의 모든 하위 영역에서도 초등영재학생이 일반학생들에 비해 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 둘째, 초등영재학생과 일반학생 모두 성격 강점과 정서지능, 성격 강점과 학습몰입, 정서지능과 학습몰입의 상관관계가 높았다. 성격 강점의 핵심 덕목과 정서지능 하위 영역의 상관관계에서 초등영재학생은 정서의 사고촉진과 지혜와 지식과의 상관이 가장 높았고, 일반학생은 정서인식 및 표현 능력과 초월성에서 가장 높은 상관을 보였다. 성격 강점의 핵심 목표와 학습몰입 하위 영역의 상관관계에서 초등영재학생은 구체적인 피드백과 지혜와 지식과의 상관이 가장 높았으며, 일반학생은 도전과 능력의 조화와 용기에서 가장 높은 상관을 보였다. 정서지능의 하위 영역과 학습몰입 하위 영역의 상관관계에서 초등영재학생은 명확한 목표와 정서의 사고촉진과의 상관이 가장 높았으며, 일반학생은 도전과 능력의 조화와 정서의 사고촉진이 가장 높은 상관을 보였다. 셋째, 초등영재학생과 일반학생 모두 성격 강점이 높을수록 정서지능과 학습몰입이 높아지는 것으로 나타났다. 초등영재학생은 지혜와 지식, 초월성, 정의의 성격 강점 덕목이 높을수록, 일반학생은 초월성, 지혜와 지식, 절제의 성격 강점 덕목이 높을수록 정서지능이 높아지는 것으로 나타났다. 또, 초등영재학생은 지혜와 지식과 용기의 성격 강점 덕목이 높을수록, 일반학생은 지혜와 지식, 용기, 초월성, 정의의 성격 강점 덕목이 높을수록 몰입이 높아지는 것으로 나타났다. 성격 강점 중 지혜와 지식, 용기, 초월성의 덕목을 강화시키고 높여주는 프로그램을 통해 초등영재학생이나 일반학생 모두 정서지능과 학습몰입을 높여줄 수 있을 것이다.
Alternative Abstract
The purpose of this study is to compare gifted elementary students with general elementary students in respect of their character strengths, emotional intelligence and learning flow and to investigate the effects of the character strengths on emotional intelligence and learning flow. Participants were 151 gifted elementary students and 223 general elementary students from the fifth and sixth grades in different elementary schools in Gyeonggi-do. The major findings of this study by the independent sample t-test, correlation analysis and regression analysis through SPSS WIN 18.0 program are as follows:   First, the character strengths, emotional intelligence, and learning flow of the gifted students were higher than those of the general students. Although humanity was the highest virtue for both gifted and general students, transcendence was given a lower priority by the gifted students than that by the general students. The mean differences in character strengths between the gifted students and general students appeared in the order of character fairness, curiosity, and love of learning which are significant factors when identifying the gifted from general students. Average gifted students showed a significant lower mean difference in humility and modesty than that of general students.  The gifted students showed a statistically higher mean value in the sub-regions of emotional intelligence and all sub-areas of the learning flow than that of the general students Second, the strong correlation was found between character strengths and emotional intelligence, between character strengths and learning flow, and between emotional intelligence and learning flow in both groups. Among the correlations between the key virtues of character strengths and sub-regions of emotional intelligence, there was the highest correlation between emotional facilitation of thought and wisdom knowledge for the gifted students, and the highest correlation between emotional perception and expression and transcendence for the general students. In the correlation between the core goal of character strength and the sub-regions of learning flow, the gifted students showed the highest correlation between unambiguous feedbacks and wisdom and knowledge, whereas the general students showed the highest correlation between challenge-skill balance and courage. From the correlation results between the sub-regions of emotional intelligence and the sub-regions of learning flow, the gifted students showed the highest correlation between clear goals and emotional facilitation of thought, whereas the general students showed the highest correlation between challenge-skill balance and emotional facilitation of thought. Third, the results of both groups showed that as the character strengths were higher, their emotional intelligence and learning flow were also higher. For the gifted students, their emotional intelligence was higher as their wisdom and knowledge, transcendence and justice were high, whereas, for the general students, their emotional intelligence was higher as their transcendence, wisdom and knowledge and temperance were high. In terms of their learning flow, the gifted students with higher learning flow showed higher level of wisdom, knowledge and courage, whereas the general students with higher learning flow showed higher level of wisdom and knowledge, courage, transcendence and justice. We will be able to enhance the emotional intelligence and learning flow for both gifted and general elementary school students through a program to strengthen the virtues of wisdom and knowledge, courage, and transcendence among the various character strengths.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/10880
Fulltext

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Special Graduate Schools > Graduate School of Education > Convergence Talent Training > 3. Theses(Master)
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