예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램이 초등학생의 과학적 특성, 학업적 자기효능감과 창의적 성격에 미치는 영향 분석 및 효과성에 대한 질적 연구
Alternative Title
The Analysis of Art-converged science and math gifted program’s Effects on scientific characteristic, academic self-efficacy, and creative personality of the elementary school students and case study
본 연구의 목적은 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램이 초등학생의 과학적 특성, 학업적 자기효능감, 창의적 성격에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보기 위한 연구로서, 영재교육의 양적 확대와 질적 향상을 위한 방향성을 제시해보고자 하는데 목적이 있다. 연구를 위해 경기도 소재 초등학교 5, 6학년 중 자발적 참여를 원하는 학생 16명을 대상으로 과학적 태도, 학업적 자기효능감, 창의적 성격에 대한 사전검사를 실시하였고, 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램을 32차시 적용한 후 사후검사를 실시하였다. 또한 세 가지 연구 결과에 근거해 대상자를 선정해 학생과 학부모의 개인 면담을 통한 질적 연구를 수행하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램이 초등학생의 과학적 특성을 유의하게 높여주고 있는 것으로 나타났다. 또한 수·과학 선호도에 따라 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램이 과학적 특성에 미치는 영향에 차이가 있었다. 수·과학 선호도가 높은 학생은 보통인 학생에 비해 과학 흥미 전체, 하위 영역 중 과학 흥미, 과학 직업 흥미, 자진성에서 유의하게 증가하였다.
둘째, 초등학생의 학업적 자기 효능감은 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램 실시 후 유의하게 높아졌다. 마찬가지로 수·과학 선호도에 따라 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램이 학업적 자기효능감에 미치는 영향에 차이가 있었다. 수·과학 선호도가 높은 학생은 보통인 학생에 비해 학업적 자기효능감 전체, 하위 영역 중 과제난이도 선호, 자신감, 지속성에서 유의하게 증가하였고, 수·과학 선호도가 보통인 학생은 높은 학생에 비해 자기조절 효능감이 증가하였다.
셋째, 예술을 융합한 수·과학 영재 프로그램은 초등학생의 창의적 성격을 증가시켰으나 유의한 차이를 나타내지는 않았다.
넷째, 면담 대상자로 선정된 학생과 학부모의 개인 면담 결과 이 학생들은 영재교육을 받은 적은 없지만 대부분 영재의 정의적, 지적 특성을 나타내고 있었다. 교육적 효과에 대해서도 학생, 학부모 모두 긍정적으로 생각하고 있어 영재 교육 프로그램이 필요한 학생들로 생각되어진다.
따라서 초등학교 단위의 영재학급을 구성할 때는 관심과 흥미가 있는 학생들에게 1차적으로 모두 교육의 기회를 제공하는 영재교육의 양적 확대는 영재들의 잠재력 발굴 및 재능 계발에 꼭 필요하며, 잠재적 미성취 영재 예방에도 효과가 있을 것으로 기대된다.
Alternative Abstract
The purpose of this study is to identify whether Art-converged science and math gifted programs affect the creative personality, scientific characteristic and academic self-efficacy in elementary school students, and to provide direction for the quantitative growth and qualitative improvement in gifted education. For this study, 32 lessons of Art-converged science and math gifted programs were applied to total 16 subjects of 5-6th grade elementary students in Gyeonggi-do province. And pre and post treatment surveys on creative personality, scientific characteristic and academic self-efficacy were conducted to test the effect of the program. Based on the survey result, affected subjects were selected and intensive case study using individual interviews were done on both parents and students. In result, Art-converged science and math gifted programs improved scientific characteristics of elementary students. Elementary students with higher math and science preferences had significantly higher increase of interest in science than normal level student, and students with lower preferences had increased interest in science, science jobs and volunteership. Secondly, elementary students’ academic self-efficacy were increased after Art-converged science and math gifted programs. Students with higher preference in math and science had increased overall academic self-efficacy traits than normal level preference, and had also significantly increased task difficulty, self confidence, and durability. Students with normal level preference in science and math had increased self-control efficiency. Third, Art-converged science and math gifted programs increased creative personality of elementary students, although there was no statistical significance. Lastly, although selected student and parent interviewees had no experience in gifted student education program, most students showed affective and intellectual characteristics of gifted children. Since parents and students both showed positive attitude toward the educative effect of Art-converged science and math gifted program, I suggest that this group of students should be the receipent of the gifted education programs. In conclusion, when designing elementary school-level gifted classes, providing primary opportunity to the every students showing interest and concern in the program is important to develop potential ability and talents of gifted children, as well as preventing underachieving gifted students.