수학기반 주제중심 융합 프로그램이 초등학생의 수학적 자기효능감, 수학적 태도 및 학습 몰입에 미치는 영향

Alternative Title
The Effect of Mathematics Theme-Based Convergence Program on Mathematical Self-Efficacy, Mathematical Attitudes, and Learning Commitment of Elementary School Students
Author(s)
김미소
Advisor
유미현
Department
교육대학원 융합인재 및 영재교육전공
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2023-02
Language
kor
Keyword
수학기반 융합 프로그램수학적 자기효능감수학적 태도주제중심 융합 프로그램초등학생학습 몰입
Abstract
본 연구는 수학기반 주제중심 융합 프로그램이 초등학교 3학년 학생의 수학적 자기효능감, 수학적 태도 및 학습 몰입에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구되었다. <br> 우선 수학기반 주제중심 융합 프로그램을 선정하여 서울, 경기 소재의 초등학교에 재학 중인 3학년 학생 9명을 대상으로 2022년 9월 17일부터 2022년 11월 26일까지 450분 총 11차시로 수업을 진행하였다. <br> 연구 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. <br> 첫째, 수학기반 주제중심 융합 프로그램은 초등학생의 수학적 자기효능감을 통계적으로 유의미하게 향상 시킨다. <br> 둘째, 수학기반 주제중심 융합 프로그램은 초등학생의 수학적 태도를 통계적으로 유의미하게 향상 시킨다. <br> 셋째, 수학기반 주제중심 융합 프로그램은 초등학생의 학습 몰입을 통계적으로 유의미하게 향상 시킨다. <br> 본 연구의 결과를 바탕으로 수학기반 융합 프로그램이 더욱 많이 개발되어 학생들의 수학적 자기효능감, 수학적 태도, 학습 몰입을 높이는 수학 수업의 발전에 기여할 수 있기를 기대한다.
Alternative Abstract
This study was carried to find out the effect of the mathematics-based theme-based convergence program on the mathematical self-efficacy, mathematical attitude, and learning commitment of third-grade elementary school students. The results of the study are as follows.First, the mathematics-based theme-based convergence program statistically significantly improves the mathematical self-efficacy of elementary school students. Second, the mathematics-based theme-based convergence program statistically significantly improves the mathematical attitude of elementary school students. Third, the math-based topic-based convergence program statistically improves elementary school students' learning commitment significantly.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/24357
Fulltext

Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of Education > Convergence Education and Gifted Education > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse